Ungdomsbok

Som stjärnor i natten

Titel: Som stjärnor i natten (All the Bright Places)

Författare: Jennifer Niven

Översättare: Ylva Stålmarck

Förlag: Lilla Piratförlaget (2015)

Som stjärnor i natten bestämde jag mig för att läsa i midsommarutmaningen som Mias bokhörna håller i. Det är en ungdomsbok som tar upp ett allvarligt ämne, nämligen psykisk ohälsa och självmord.

Violet Markeys syster dog i en bilolycka för några månader sedan. Själv överlevde hon olyckan men världen är inte densamma längre. En dag går hon upp till skolans klocktorn, kanske för att hon vill dö, kanske inte.

Theodore Finch är en udda figur som inte riktigt vet vem han är. Han är rädd för mörkret som lurar och vet många sätt att avsluta sitt liv på. En dag går han upp till skolans klocktorn.

Vem som räddar vem där i tornet är svårt att veta. De räddar varandra och en vänskap och spirande kärlek växer fram. Tack vara Finch börjar Violets liv äntligen bli som det var förr, mer normalt, men hur är det egentligen med Finch?

Boken växlar mellan Violets och Finchs perspektiv.

Jag tyckte om Stjärnor i natten. Boken har en glad och pigg ton som jag både uppskattar och inte uppskattar på samma gång. Jag tänker att det mörka skulle kunna förmedlas mörkare och djupare men samtidigt tycker jag att den ljusa tonen som Finch har fungerar just för att han inte vill visa hur han egentligen mår. Språket i boken, den glatta tonen, blir då en förlängning av hans uppträdande att dölja sitt rätta jag bakom en glad mask.

Som stjärnor i natten har jämförts med Förr eller senare exploderar jag av John Green och jag förstår varför för jag tänkte lite på den senare när jag läste boken.

Standard

2 thoughts on “Som stjärnor i natten

Kommentera

