Essäer, fakta och sånt där svårkategoriserat, Memoarer/biografier, Samhälle

På andra sidan förlåtelsen

Titel: På andra sidan förlåtelsen (South of forgiveness)

Författare: Thordis Elva & Tom Stranger

Översättare: Örjan Sjögren

Förlag: Forum (2017)

1996 var Thordis Elva 16 år och tillsammans med Tom Stranger, två år äldre, som kommit till Island som utbytesstudent från Australien. Han blir hennes första kärlek men en natt händer någonting som har stor påverkan på deras liv. Hon har druckit för mycket och han våldtar henne efter att ha hjälpt henne hem.

Det här är berättelsen om hur det som hände den natten har påverkat dem och om deras gemensamma väg till att finna både en förståelse och förlåtelse för det som har hänt. De har länge mejlat varandra men har nu bestämt sig för att ses i Kapstaden för att komma till ett avslut.

Jag blev nyfiken när jag hörde talas om den här boken. Innan jag började läsa boken visste jag inte att Thordis och Tom varit tillsammans och att hon våldtagits av en människa hon älskade och litade på. Det som intresserade mig var nog främst att få ta del av bådas sidor, den våldtagna och den som våldtog. En upplevelse som haft stor påverkan i deras liv och jag var intresserad av att läsa om det gick att nå en förlåtelse och på vilket sätt i så fall. När jag läste att de varit tillsammans blev jag än mer intresserad att få svar. Jag ville veta hur sjutton han kunde bete sig så illa och hur hon skulle kunna förlåta honom.

Jo, hon förlåter honom och han förlåter väl i viss mån sig själv också och livet går vidare. Den här boken var intressant och viktig men samtidigt kändes den bitvis lite långrandig och för detaljerad och jag tror att det var därför som det tog så lång tid för mig att komma igenom den.

Standard

Kommentera

