In English please, Ungdomsbok

Thirteen Reasons Why

Titel: Thirteen Reasons Why

Författare: Jay Asher

Förlag: Razorbill (2007)

Jag såg serien på Netflix i våras innan jag ens visste att det fanns en bok också. När jag fattade att det fanns en bok blev jag förstås nyfiken och reserverade den på biblioteket. Och väntade. Och väntade. Och väntade.

Och till slut! Det blev min tur att få läsa den!

Clay Jensen får en dag en skolåda med sju kassettband. (Ja, det är nutid men det är ändå goa gamla kassetter.) Det visar sig vara Hannah Baker som har spelat in dem. Hannah Baker, en skolkamrat som han var kär i och arbetade tillsammans med på biografen. Hannah Baker som nyligen begått självmord.

I hope you’re ready, because I’m about to tell you the story of my life. More specifically, why my life ended. And if you’re listening to these tapes, you’re one of the reasons why. (sida 7)

Clay fattar förstås ingenting. Vad kan han ha gjort Hannah? Det blir en lång natt när han lyssnar igenom alla kassetter. När han är klar har han fått veta mycket om Hannah men också mycket om de andra på kassettbanden.

Berättelsen skildrar både Clays tankar och vad han gör under tiden som han lyssnar på banden och Hannah Bakers berättelse. Jag gillar den textuppbyggnaden och det gör att jag får en bra bild av både Hannah och Clay som personer.

Boken och serien skiljer sig åt på en del punkter men jag tycker om bägge två. Jag kan visserligen varken i boken eller serien riktigt fatta varför Hannah väljer att begå självmord, lite väl drastiskt kan jag tycka, (men annars ingen bok!) och jag upplever Hannah som en stark person trots allt som händer. Men hon ger upp.

Standard

4 thoughts on “Thirteen Reasons Why

Kommentera

