Ungdomsbok

Gudarna

Titel: Gudarna

Författare: Elin Cullhed

Förlag: Natur & Kultur (2016)

Janne (Jane), Bita och Lilly bor i Tierp. Det är Janne (16 – 17 år) som är berättaren. Bita är en feministisk aktivist (heja!) och Lilly är en supersnygg tjej som är tillsammans med Daniel ”As” som misshandlat henne och gått alldeles för långt i deras BDSM-förhållande. De vill inte kalla sig för tjejer längre för det är ingen pondus i det. SLÅ IHOP BRUDAR MED GUZZ OCH DU FÅR GUDAR. (sida 11) Och nu är det dags att hämnas.

Gudarna har hyllats av många och eftersom den har ett feministiskt tema och jag gillar att läsa ungdomsböcker lite då och då var jag lite extra nyfiken på den här boken. Men oj, jag kände mig plötsligt lastgammal.

Boken är okej men inte mycket mer. Tyvärr. Det är för mycket som skaver för att jag ska falla för Gudarna. Språket tilltalar mig inte alls (även om jag uppskattar vissa formuleringar) och jag hade nog lagt ner boken om jag inte hade varit intresserad av att veta vad som skulle hända. Med facit i handen borde jag ha lagt ner den för det var inte mycket som hände trots att olika händelser staplades på varann. Jag upplevde ingen större utveckling i karaktärerna och ingenting verkade få några större konsekvenser. Berättelsen känns inte trovärdig och det tycker jag är synd när det trots allt är allvarliga ämnen som tas upp. Jag gillar bokens grundidé med tjejerna som vill kalla sig gudar i stället för tjejer men nej, jag faller inte alls för den här boken.

Men så tillhör jag inte målgruppen heller…

Standard

2 thoughts on “Gudarna

Kommentera

