Samhälle

Andrum

Titel: Andrum – Om stölden av en flyktingkris och om de bestulna

Författare: Viktor Banke

Förlag: Norstedts (2017)

Andrum har jag väntat på länge. Hela våren tror jag, eftersom jag trodde att den skulle komma tidigare än vad den gjorde. Så när den äntligen kom till biblioteket var jag på landet. Såklart.

Men, Lilly skulle hem en sväng för att gå på barnkalas och då fick min käre karl ta en tur till biblioteket och låna den här och Thirteen Reasons Why, själv hade min svärmor och jag en loppis att styra och ställa med.

Jag påbörjade boken ganska snabbt efter att ha fått den i min hand men jag har läst andra böcker parallellt. Inte för att det är en svårläst bok men ibland behöver jag olika böcker för olika stunder och humör. Nu har det dessutom gått en dryg vecka sedan jag läste ut boken, ibland är jag seg med att plita ner vad jag läst…

Titeln med dess underrubrik talar tydligt om vad den här boken handlar om. Förenklat, först var det flyktingarna som skulle få andrum undan krig och förföljelser och sedan var det Sverige som behövde andrum från alla som kom hit.

Det var intressant att få läsa hur asylärenden går till av en person som är insatt och hur politiska beslut påverkar enskilda individers liv. Viktor Banke skriver engagerat och det märks att han brinner för ämnet. Jag tycker att det här är en viktig bok och jag hoppas att den finner många läsare.

Standard

2 thoughts on “Andrum

Kommentera

