Veckans topplista

Veckans topplista v. 41 – Djur

Den här veckan tänkte jag haka på Johannas deckarhörnas topplista som den här veckan är djur. 5 djurböcker är inte så knepigt att krafsa ihop.

  1. Barbro Lindgren har skrivit om bullterriern Rosa. Finns både bilderböcker och vanliga. Hemma hos oss har vi bilderboken Lilla lokomotivet Rosa och Rosa – Prinsessa av Fäholmarna, en samlingsvolym. Klart är att man blir hemskt sugen på en egen liten bullterrier.
  2. Djurverkerier är en novellsamling av Hannah Tinti och här förekommer alla möjliga sorters djur och människors mer djuriska sidor kommer till uttryck.
  3. Rufus av Doris Lessing – Den tunna boken om katten Rufus är nog den enda bok jag har läst av Lessing. Det blir lätt så när en författare skrivit så mycket – var ska man börja?
  4. Det susar i säven av Kenneth Grahame – barnboksklassikern som väl inte behöver någon närmare presentation. Här förekommer också flera olika djur…
  5. Maus – En överlevandes historia av Art Spiegelman – judarna tecknas som möss och nazisterna är katter i den här helt fantastiska boken om förintelsen.
Standard

14 thoughts on “Veckans topplista v. 41 – Djur

  1. Åh, Rosa älskar jag! Herregud så jag grät när jag läste ”hennes” diktbok!
    Och Maus – det är ett verk jag ofta och gärna tipsar andra om!

    Gilla

Kommentera

