Jag har inte någon koll på hur många böcker jag har i mina hyllor – och hur många som jag inte har läst. Det här är en lista med utvalda böcker, många riktiga hyllvärmare som jag har köpt och tänkt att ”åh, den här måste jag läsa”, böcker som har hyllats, klassiker, pristagare, gamla ryssar och lite annat.
Nu är frågan hur många år det kommer att ta mig att beta av den här listan? Några av böckerna finns med i mina tolv utvalda böcker för året och än så länge går den utmaningen ganska trögt. Men i alla fall – jag får väl uppdatera varje gång jag läst en av böckerna på listan!
- Adams, Richard – Den långa flykten
- Aronson, Stina – Hitom himlen
- Auster, Paul – New York-trilogin
Baum, L. Frank – Trollkarlen från Oz- Bulgakov, Michail – Mästaren och Margarita
- Camus, Albert – Brev till en tysk vän
- Céline, Louis-Ferdinand – Resa till nattens ände
- Dickens, Charles – Great Expectations
- Dostojevskij, Fjodor – Spelaren
- Ekman, Kerstin – Häxringarna
- Eliot, George – Silas Marner
- Fallada, Hans – Hur ska det gå för Pinnebergs?
- Faulkner, William – Alla de döda piloterna
- Gogol, Nikolaj – Döda själar
- Gorkij, Maksim – Husbonden
- Haley, Alex – Rötter
Hesse, Hermann – Vandring- Ishiguro, Kazuo – Den otröstade
Ibsen, Henrik – Villanden(på norska)- Joyce, James – Ulysses
- Jackson, Shirley – We have always lived in the Castle
Kavan, Anna – Is- King, Stephen – Väckelse
- Lawrence, D.H. – Lady Chatterleys älskare
- Lispector, Clarice – Familjeband
- Moberg, Vilhelm – Utvandrarsviten
- Montgomery, Lucy Maud – Anne of Green Gables (läste den på svenska som barn)
- Murakami, Haruki – Norwegian Wood
- Nabokov, Vladimir – Masjenka
- Némirovsky, Irène – Storm över Frankrike
- Oe, Kenzaburo – M/T och berättelsen om skogens under
- Ohlsson, Bengt – Gregorius
- Proulx, E. Annie – Sjöfartsnytt
- Pullman, Philip – Den mörka materian-trilogin
- Roy, Arundhati – De Små Tingens Gud
- Rushdie, Salman – Midnattsbarnen
Salinger, J. D. – Till Esmé kärleksfullt och solkigt- Sereny, Gitta – Albert Speer och sanningen
Stevenson, Robert Louis – Skattkammarön- Tolstoj, Lev – Anna Karenina
- Toole, John Kennedy – Dumskallarnas sammansvärjning
- Vallgren, Carl-Johan – Den vidunderliga kärlekens historia
- Verne, Jules – Jorden runt på åttio dagar
- Waugh, Evelyn – En handfull stoft
- Wollstonecraft, Mary – Till försvar för kvinnans rättigheter
- Xingjian, Gao – En ensam människas bibel
- Yan, Mo – Vitlöksballaderna
- Yehoshua, A. B. – Egen eld
- Zola, Émile – Thérèse Raquin
- Östergren, Klas – Gentlemen
Skulle tro att jag har lika många. Har bara Dickens av de du nämner. Vad jag minns är Carl-Johan Vallgren bra – minns den som fascinerande och väldigt annorlunda.
GillaGilla
Ja, den blev ju väldigt hyllad när den kom. Fick den Augustpriset också kanske?
GillaGilla
Tyckte väldigt mycket om Therese Raquin faktiskt 🙂
GillaGilla
Roligt att veta. Tror vissa böcker lockar mig mer än andra. Just den har lagom format och handlingen verkar spännande.
GillaGillad av 1 person
Du har många intressanta titlar där. Gäller väl bara att vara på rätt humör för dem. Många är ju rätt ”svåra” och kräver sitt fokus för en fin läsupplevelse.
GillaGilla
Ja, det är nog en av anledningarna till att böckerna inte blivit lästa än.
GillaGillad av 1 person