Ungdomsbok

Skuggsommar

Titel: Skuggsommar

Författare: Mia Öström

Förlag: Gilla böcker (2015)

Skuggsommar hade jag turen att vinna i en utlottning som Sincerely Johanna hade förra året och den läste jag i Nellys läs-a-lot sommarutmaning. Tänkte att den här boken skulle passa bra som sommarläsning och det gjorde den förstås.

Det är sommar. Rakels mamma mår inte så bra och Rakel är tvungen att vara på mosterns lantställe; en liten ö, tillsammans med mostern, hennes man och kusinen som hatar henne. Rakel är rädd för allt men när hon en dag går ner till stranden och hopptornet träffar hon två flickor. De dyker och säger att de kan lära Rakel att dyka. Om hon utför tre uppdrag får hon vara med i deras hoppklubb. Kusinen kommer dit och säger att det är hennes torn. Flickorna är inte välkomna. Snart händer det saker…

Skuggsommar överraskar inte. Historien känns inte ny utan som en variant av mycket jag har läst och sett förr men samtidigt är det en välskriven berättelse och trevlig förströelse. Dessutom måste jag tillägga att jag älskar formatet, mjukband/flexband som är så skön att hålla i och jag gillar omslaget.

 

Standard

Kommentera

