Helgfrågan

Helgfrågan vecka 41

Fredagen den 13 oktober. Jag har inte haft någon otur idag, än vad jag har märkt. Men det är bara tidig kväll så allt kan hända. Men jag får ta det coolt och besvara helgfrågan i stället innan det är dags för lite fredagsmys i tevesoffan.

Den här veckan undrar Mias bokhörna om vi har några tips för att ta sig ur en lässvacka och bonusfrågan är vilken årstid vi tycker bäst om.

Tips på hur man kommer ur en lässvacka känns väldigt aktuellt för min del då hela september känns som en förlorad månad när det kommer till läsning. Helt plötsligt var jag inte alls på humör för att läsa och då höll jag ändå på att läsa flera bra böcker när läslusten bara försvann.

När jag hamnar i en lässvacka så är ändå det skönaste att veta att det kommer inte vara för evigt! Den kommer att gå över och jag kommer absolut vilja läsa böcker igen. Sedan tänker jag att allt jag gör istället för att läsa inte heller är så dumt, det är bara avkoppling på annat sätt.

Men tips då för att komma ur en lässvacka? Ja, jag tycker att man ska välja något lättläst eller en genre man tycker om. För mig funkar ungdomsböcker bäst. Det ska helt enkelt vara en bok där texten bara flyter på, där jag inte hakar upp mig på något särskilt och där handlingen är enkel att följa och framförallt inte långsam.

Soliga höstdagar i september och oktober känner jag att hösten ändå inte är så dum men eftersom de där soliga fina dagarna är så få och vi bara går mot mörkare och mörkare tider så är det nog inte riktigt min årstid. Det är nog däremot våren när ljuset kommer tillbaka och allt vaknar upp efter en burrig vinter.

Standard

14 thoughts on “Helgfrågan vecka 41

  1. Jag fastnade gång på gång i den senaste bok jag läste. Effekten blev samma som en lässvacka, eftersom jag inte kom vidare till mer lockande böcker. När jag tittar på boktravarna med böcker som jag skall läsa är det ingen som av sig själv lockar särskilt mycket, märklig känsla. Jag kanske faktiskt hamnar i en lässvacka nu.

    Gilla

    • Ja, ibland kan vissa böcker ha den effekten. Numera läser jag (oftast) inte klart boken om det går så trögt om det inte är en bok jag tror att jag uppskattar på längre sikt. I så fall fortsätter jag läsa men väljer något ”lättare” att läsa parallellt. Hoppas att du klarar dig ifrån lässvackan men hamnar du i en – den går snart över…

      Liked by 1 person

  2. Tycker också bättre om våren när det börjar bli ljusare, årstiden fram till jul tycker jag är jobbigast för sedan vet man att det börjar gå åt ”rätt” håll igen 🙂 Ungdomsböcker brukar funka för mig också eller mer lättlästa böcker.

    Gilla

    • Fast jag tycker att januari och februari är tråkigaste tiden på året fastän det då börjar gå åt rätt håll. November också men då kan man i alla fall börja se fram mot julen (ok, inte i början på månaden, men i slutet så) och lite julmys.

      Gilla

    • Ja, det håller jag verkligen med om. En träningssvacka blir lätt inte en svacka utan ett rejält avbrott och är man inte motiverad är det svårt att sätta igång med träning igen.

      Gilla

Kommentera

